Voices of Ukrajina: Dnes je hlavným plánom odolať tlaku a udržať sa nad vodou

Date:

Speváčka Adele si v jej šatách došla na Brit Awards pre cenu za najlepší album a Dua Lipa má kúskov od tejto ukrajinskej návrhárky plný šatník. Keď ale vypukla vojna, Marianna Senchina, dizajnérka a zakladateľka rovnomennej značky, začala tvoriť miesto hodvábnych šiat vankúša pre utečencov. Ako sa vojna podpísala na stave jej brandu a po čom aktuálne túži najviac? To zistíte v ďalšom rozhovore zo série #VoicesofUkrajina.

Na zozname jej klientov by ste vedľa Adele alebo Duy Lipy našli aj Rihannu, Coco Rochu, Evu Cheng, Caroline Vreeland, Charlie XCX, Maye Musk a plno ďalších. Šaty s visačkou Marianna Senchina môžete zahliadnuť v seriáli Dynasty od Netflixu, na stránkach magazínu Vogue alebo na Instagrame. Za značkou stoja sestry Marianna a Natalia (a zatiaľ čo prvá menovaná sa stará o navrhovanie nových modelov, druhá má pod palcom biznis ako taký). Ako začali?
Rodičia ich nápad založiť vlastný módny brand pôvodne nebrali veľmi vážne, keď sa ale Marianna za ušetrené peniaze vydala do Milána, ustúpili a pomohli dcére zaplatiť trojročné štúdium na prestíži škole Istituto Marangoni. Mali však podmienku: Že sa odboru bude venovať vážne a dlhodobo. A to ukrajinské dievča, ktoré na začiatku štúdia ani nevedelo taliansky, splnilo do bodky. Mala totiž jasnú víziu a cieľ. Jej talent si na škole čoskoro všimli a Marianna sa dostala medzi desať najlepších študentov, ktorí získali šancu prezentovať svoju prácu verejnosti a módnej tlači. Práve tu si ju vyhliadli ľudia z Jil Sander.
Prvú kolekciu predstavila v Kyjeve, nasledoval Paríž, kedy si jej originálne veci začali vyberať hviezdy street štýlu a štylisti celebrít. Najviac klientov si potom našla v Spojených štátoch, Arabských emirátoch alebo postkomunistických krajinách, kde, ako sama hovorí, ženy a dievčatá milujú ženskosť a eleganciu. Dva piliere, na ktorých stavajú celú značku. Značku, ktorá sa až do februára 2022 prezentovala žiarivými odtieňmi, bodkovanými vzormi a látkovými 3D kvetinami. To všetko sa ale zo dňa na deň zmenilo.

„Skutočná pozemná vojna v Európe 21. storočia sa zdala byť úplne nemožná. Vojenské spravodajstvá z iných krajín nás síce pred možnou eskaláciou varovali, ale my boli presvedčení, že ide iba o hrozbu zo strany agresora s cieľom kontrolovať a mať vplyv na Ukrajinu,“ priznáva Marianna Senchina, ktorá už desať rokov žije v Miláne. „Prvý deň vojny bol totálnym šokom,“ hovorí Ukrajinka, ktorú správa o vojne na rodnej Ukrajine zastihla práve v Taliansku. Sestra Natalia, ktorá sa stará o všetku obchodnú záležitosť spojenú so značkou, bola v tom čase spolu s rodinou v samom epicentre – v Kyjeve. „Mnoho mojich priateľov sa rozhodlo tu zostať a schovať do protileteckých krytov, pivníc alebo staníc metra. Natalii a jej malej dcére sa z toho pekla našťastie podarilo dostať a odcestovali už o niekoľko dní do Francúzska,“ opisuje známa návrhárka.
Všedný život sa zmenil aj Marianne, hoci ju od Kyjeva delí vyše dvetisíc kilometrov. Každý deň začína čítaním správ a odkazov. „Mám mnoho priateľov a príbuzných po celej Ukrajine. Moje rana začínajú SMS typu: Ako sa máš? Kde si? Si v bezpečí?“ Prvý mesiac vojny dizajnérka spätne opisuje ako psychicky veľmi náročný. „Bolo ťažké vziať veci do svojich rúk. Snažím sa vrátiť ku každodennej práci, už len kvôli svojmu tímu.“ Najviac jej pritom pomáha podpora zo strán rodinných príslušníkov, pozitívne ladené informácie o rodnej krajine i práca samotná. „To všetko mi umožňuje zostávať v náročných dňoch aspoň trochu v pokoji.“
Všetko, čo teraz chcem, je vidieť a objať svojich príbuzných, aby som vedela, že sú v bezpečí.
Pred pár dňami sa značke dokonca podarilo obnoviť produkciu, aby mohla svojim ľuďom naďalej vyplácať mzdy. „Naša dielňa sa nachádza v západnej časti Ukrajiny, kde vládne oproti iným mestám relatívne pokoj. Časť tímu z Kyjeva bola nútená odísť do zahraničia.“ Než sa však vyriešila logistika, namiesto luxusných šiat určených pre celebrity šili vankúše pre utečencov. „Keď boli všetky cesty zablokované, bolo ťažké čokoľvek plánovať,“ vysvetľuje Marianna. „Po takmer dvoch mesiacoch vojny sa nám však podarilo otestovať rôzne typy logistických riešení a nájsť to najvhodnejšie. U ďalších spoločností, s ktorými spolupracujeme, samozrejme ďalej narážame na drobné problémy, ale všeobecne je situácia prehľadnejšia a práca jednoduchšia.“

━ nové příběhy

Rozhodujete sa investovať do značky automobilu Opel?

Investícia do nového vozidla je rozhodnutie, ktoré si vyžaduje dôkladné zváženie. Ak sa nachádzate v štádiu, kedy uvažujete o investovaní do automobilu, Opel by...

Kto je Mikuláš a ako zamestnať deti počas sviatkov.

Mikuláš je známou a tradičnou postavou, ktorá symbolizuje dobročinnosť, obdarovávanie a lásku k deťom. Objavuje v deň svojho sviatku alebo v jeho predvečer. Tento sviatok sa slávi 6. decembra...

Čo sú kanabinoidy a ako fungujú?

Kanabinoidy predstavujú látky, o ktorých sa čoraz častejšie hovorí v súvislosti so širokým spektrom ich pozitívnych účinkov. Ktoré sú to? Čo sú kanabinoidy a aký...

Slávnostné stolovanie alebo aké parametre zohľadniť pri banketovom stole

Každá udalosť vyžaduje špecificky prispôsobené prostredie. Platí to aj pre nábytok. Ako vybrať banketový stôl?Ako sa stoluje pri banketeSlovom banket sa označuje stolovanie pri...

Ekologické alternatívy jednorazových papierových utierok

Jednorazové papierové utierky sa využívajú na rôzne účely, napríklad na utieranie rúk alebo čistenie povrchov. Praktické sú skladané i utierky na rolkách. K dispozícii...
- Komerční sdělení -pr článek